bg en de

Маркетинг по време на COVID19 – Нищоправенето не е опция

В началото на март, бизнесът заспа с едни маркетингови планове и осъмна в една изцяло нова реалност – дигиталната. 

Статистиката не закъсня: 

  • Онлайн продажбите скочиха с 18% за първото тримесечие за 2020 година, спрямо това в 2019 година
  • Трафикът се вдигна с цели 13% 
  • Десктоп устройствата се връщат в играта и след като отбелязаха 9% спад в началото на 2019 година, то в 2020 година настолните компютри спечелиха 9% нов дял. 
  •  Социалните мрежи са с цели 8% ръст на трафика за първото тримесечие.

В ситуация на световна пандемия и назряваща икономическа криза, брандовете, които са най-бързи и гъвкави при адаптирането с новата реалност, ще спечелят огромно предимство на пазара и ще станат лидери. В тази надпревара – маркетингът отново е водещият инструмент за спечелване на нови клиенти и запазване на настоящите, но този път в една основна посока - дигиталната.

Подбрахме и споделяме с вас водещите тенденции, които ще окажат влияние в настоящето и бъдещето на маркетинга, защото нищоправенето никога не е опция в света на рекламата: 


Пазаруване от дома 

COVID кризата създаде трайна промяна в поведението на потребителите по време на пазаруване. Защо брандовете, които успяха да организират онлайн търговията си преди кризата, бележат значително повишаване на приходите си от продажби онлайн, отговаряме в следващите редове. 

Още през 2019 година, удобството оглави списъка с причини за онлайн пазаруване като успя да измести дори цената. Рискът от нов пик на зараза и поддържането на социално дистанциране успя да изгради устойчивост на потребителските навици за онлайн пазаруване и в категорията „Храни и напитки“.

Логично, търсенето онлайн повишава предлагането онлайн. Играчите на електронна търговия виждат скока в обема на продажбите и ще направят всичко по силите си, за да запазят новите си клиенти и да преборят конкуренцията с маркетингови тактики като програми за лоялност, абонаментни модели, промоции или разширяване на продуктовата гама. 

В онлайн пазаруването влизат и нови клиентски сегменти. Ако до този момент не сте включвали в своята дигитална реклама потребители на възраст над 55 години – помислете отново. 

Онлайн пазаруването от дома все по-категорично се затвърждава като новото бъдеще за търговските и ритейл брандовете.  


Ангажиране на клиентите с емпатия

Един от най-важните съвети в рекламата през 2020 година е „Слушайте!“. Непрекъснатото вслушване в нуждите на клиентите ще помогне на брандовете да се адаптират и да създават продукти и услуги с добавена стойност във времена на криза.

Голяма част от бизнесите отговориха на COVID ситуацията със съпричастност, използвайки своето влияние, за да правят добро. Производители на облекло бързо организираха дейността си и започнаха да създават и разпространяват маски сред обществеността. Дестилерии насочиха целия си бизнес ресурс в производството на дезинфектант за ръце в отговор на широко разпространения недостиг. 

Дигиталният маркетинг се превърна в единствената възможност за връзка с потребителите и марките се насочиха към социалните медии, предлагайки безплатни уроци или безплатни тестови версии на продуктите и услугите си. Разбира се, увлекателното и забавно съдържание беше основният инструмент за възбуда на потребителския интерес. 

Но, внимавайте, потребителите се умориха от съпричастност и добронамерени думи по повод коронавируса! Хванете импулса на позитивността, ако искате да се свържете с потребителите и да ги ангажирате за дълъг период от време с вашия бранд.


Актуализиране на посланията

За броени месеци начинът на живот и маркетинг перспективата се измениха драстично – реклами, които показват вечеря в пълен ресторант, покана за шумен концерт или прегръдка между приятели вече пораждаха само шок и ужас в съзнанието на потребителите. 

Марките трябваше да променят нещо и то бързо, за да си гарантират, че посланието им е актуално и ще бъде добре прието. Открояваме два чудесни примера за промяна в съдържанието, с цел то да отговаря на настоящата действителност. 

Преди COVID-19 веригата за бързо хранене KFC излъчваше реклами с хора, които вечерят пиле и облизват пръстите си като жест на оценка на вкусовите качества на продукта. Те бяха мигновено изтеглени от мрежата и на тяхно място се появиха клипове с хора, които спазват социална дистанция и мият ръцете си преди и след консумиране на вкусно печено пиле. 

Друг пример взимаме от туристическите компании, за които затварянето на международните граници сериозно блокира всичко маркетингови планове. Вместо да спрат комуникацията, интелигентните брандове увеличиха значително производството на съдържание, активираха социалните си профили, блоговете за пътувания и ангажираха гилдията на инфлуенсърите, за да засилят осведомеността за марката по време на затишието. 

Тези примери напомнят, че дори търсенето на продукта или услугата да е спаднало, това не означава, че маркетинговите усилия трябва да спадат, напротив сега е правилният момент за изграждане и поддържане на приятелски отношения между бранда и потребителите. 


Маркетингът на преживяванията ... Дигитализиран

С прекъсването на физическия контакт се прекъсната и маркетинговите възможности за контакт с клиентите лице в лице. Тогава в светлината на прожекторите попаднаха единствено дигиталните преживявания. 

Брандовете се надпреварваха да организират събития в дигиталното пространство и да създават иновации, за да задържат вниманието върху себе си. Няма как да не признаем, че е истинско предизвикателство да спечелиш вниманието на потребителите, след като между тях и бранда стои екран. 

За да бъде наистина ефективна връзката с потребителите, маркетингът на опита трябва да бъде силно персонализиран, лесно контролиран от клиента и многостранен.  

Споделяме най-ефективните иновации из дългия списък от маркетингови трикове, които брандовете изпробваха, за да представят персонализирано преживяване на своите клиенти: 

  • Разширена и виртуална реалност е широко поддържана от повечето Apple и Android устройства и брандовете активно я използваха, за да предоставят на потребителите възможност да изследват продукта от уюта на собствения си дом; 
  • Игрификацията поставя потребителите на мястото на водача, на който се дава възможност да взаимодейства с продукта или с неговата общност по увлекателен и забавен начин.
  • Мултисензорният опит включва използването на комбинации от маркетингови инструменти за преживявания, за да може бранда да взаимодейства със своята аудитория на множество нива и платформи.


Следвайте тенденциите, за да сте сигурни, че вашият бранд ще остане свързан с потребителите по време на криза и ще може да възстанови позициите си в съзнанието на потребителите след като всичко отмине. 

В маркетингът нищоправенето никога не е печелиш ход - бъдете здрави! 


Сподели тази статия:
Предишна статия
Следваща статия